Повноваження прокурора щодо захисту майнових прав фізичних, юридичних осіб та держави

Захист майнових прав фізичних, юридичних осіб та держави є ключовим завданням прокуратури, яке знаходить своє відображення у її функціях, визначених Конституцією України та Законом України «Про прокуратуру».

Захист майнових прав фізичних, юридичних осіб та держави у зоні проведення антитерористичної операції (АТО) відрізняється від виконання цих же завдань на мирній території та має свою специфіку безпосередньо, у зв’язку з обстановкою та умовами, які склалися та можуть відбутися на території її проведення.

Однією з форм захисту майнових прав фізичних, юридичних осіб та держави у зоні проведення АТО є представництво інтересів громадян або держави в суді.

Функція представництва інтересів громадян або держави в суді у процесі реформування прокуратури була піддана суттєвим змінам, що істотно вплинуло на підходи до реалізації прокурором своїх повноважень на зазначеному напряму. Закон України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 року особливо скорегував підстави та порядок реалізації вказаної функції.

Відповідно до ч. 2 ст. 23 вказаного законодавчого акту представництво прокурором в суді інтересів громадянина можливе лише у випадках, якщо особа не спроможна самостійно захистити свої порушені чи оспорювані права або реалізувати процесуальні повноваження через недосягнення повноліття, недієздатність або обмежену дієздатність, а законні представники або органи, яким законом надано право захищати права, свободи та інтереси такої особи, не здійснюють або неналежним чином здійснюють її захист.

Представництво в суді законних інтересів держави прокурор здійснює у разі порушення або загрози порушення її інтересів, якщо їх захист не забезпечує або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб’єкт владних повноважень, який реалізує відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Новелою аналізованої функції прокуратури стала й заборона здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі держаних компаній. Прокурору нині також заборонено представництво інтересів у правовідносинах, пов’язаних із виборчим процесом, проведенням референдумів, діяльністю Верховної Ради України, Президента України, створенням та діяльністю засобів масової інформації, а також політичних партій, релігійних організацій, організацій, що здійснюють професійне самоврядування, та інших громадських об’єднань.

Виключно з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб’єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, прокурор має право отримувати інформацію, яка на законних підставах належить цьому суб’єкту, витребувати та отримувати від нього матеріали та їх копії.

         Таким чином, з метою захисту свого порушеного, невизнаного або оспорюваного особистого немайнового або майнового права та інтересу кожна особа  має право звернутись до суду.

 

Лаптінова О.К.,  прокурор Сєвєродонецької місцевої прокуратури   

Последние комментарии